Eilen olimme Teemu Linnan pitämässä koulutuksessa Purinalla ja melkoisia koukeroita meillä olikin haasteena. Mä huomaan mun ongelmana olevan sen, että en muista ohjaustekniikoiden nimiä ja kun Teemu antoi useita vaihtoehtoja, meni monesti yli hilseen :D Mutta kaiken kaikkiaan treenistä tuli paljon uutta ajateltavaa ja muutamia ahaa-elämyksiä:

-Hipin ohjauksessa pitää olla napakka, esim. haltuunotoissa vaan PÄÄTTÄÄ, että mä otan sen koiran haltuun ja sitten vasta eteenpäin. Pieni löysäily ja Hipster päättää itse minne mennään.

-takaakierrossa peitä jalalla vain rima. Ei tarvitse yhtään enempää.

-Me osataan. Vaikka rata näytti alkuun niin hankalalta, että ajattelin koiran vaan purevan mua ja housujen rikkoontuvan, niin loppujen lopuksi me osataan vissiin enemmän kuin mä luulenkaan.

Lähdöt sujuivat hyvin. Teemun mielestä mun tulisi vaan vahvistaa Hipille sitä istumista korkeassa vietissä eikä alkaa lääppimään (kuulemma vaikeempi koirallekin laskea sitä viettiä).

Tänään sitten Lauran kanssa mentiin Purinalle ajatuksena harjoitella keppejä, kontakteja ja hyppytekniikkaa. Kepeissä Hipster on parantanut tekniikkaa ja uskon "nopeusongelman" korjaantuvan toistoilla. Nyt pujottelussa on jo enemmän eteenpäinpyrkimisen meininki ja Hipu laskee päätä alemmas eikä pujottele enää niin pystyssä. Puomin kontaktilla vahvistettiin Hipille sitä, ettei pysähdy vaan mun liikkeestä eli koira hihnaan ja Lauralle ja Laura varmisti kontaktin, kun minä jatkoin matkaa ja vapautin Hipsan vasta JESSSillä. Laura sai kokeilla Hipillä takaaleikkausharjoituksen ja Hippiä ei haitannut yhtään pieni ohjaajanmuutos ja takaaleikkauskin meni taas paremmin (vähän vilkaisi aluksi taakseen). Hyppytekniikkaharjoituksia en edes yritä täällä selittää, kysykää Lauralta. Mutta koiralle aivo- ja lihasjumppaa ja Hipin päässä raksutti kovasti.

Erityisesti ollaan nyt kiinnitetty huomiota siihen, että alkulämmittelyt ja loppujäähdyttelyt olisivat kunnollisia.  Niiden tärkeyttä ei kai voi ikinä vähätellä ja ihmetellä täytyy, että vieläkin koiria näkee otettavan suoraa autosta treeniin. Mä en jaksa uskoa, että jokainen niistä on alkulämmitetty kotona...

Nyt on hyvä fiilis harjoitella ja katselin heinäkuun loppupuolelle muutamia kisoja meille. Meillä on vielä paljon ihan perusjuttuja harjoiteltavana, enkä halua tuon kisaamisen kanssa niin hätäillä, vaan kisaillaan rauhalliseen tahtiin. Jos vaikka tämän vuoden puolella oltaisiin kakkosissa, niin ois huippua :) Ja kuten Tikrun omistaja mulle sanoi, että nolla tulee sitten nollan luo, kun niitä alkaa tulla.